ČIŠĆENJE I ODRŽAVANJE PARITIKULARNIH DPF I FAP FILTERA
Vrsimo uslugu mašinskog čišćenja DPF filtera profesionalnom mašinom WEBER DPF SOLUTION ili u koliko je u pitanju teško začepljenje kombinacijom mašinskog i ultrazvučnog ciscenja partikularnih filtera uz upotrebu odgovarajucih aditiva koji u potpunosti regenerise DPF vracajuci mu punu funkcionalnost. Aditivi osim sto cuvaju slojeve plemenitih metala i čiste čadj, takodje prenose ultrazvučne vibracije koje na najnežniji način razbijaju naslage čadji i detaljno čiste svaki kanalić katalizatora i DPF filtera.
Kako se trenutno u Srbiji suočavamo sa lošim kvalitetom goriva koje sadrži znatno veće količine sumpora i ostalih nečistoća, problemi sa FAP ili DPF filterima su sve učestaliji. Česta gradska vožnja takođe smanjuje radni vek filtera tako što vaš automobil ne dobija šansu da postigne potrebnu temperaturu i sagori sve nečistoće koje se nalaze u njemu. Često se dešava da i u trenutku kada auto pokrene regenerciju filtera vi usporite kretanje, zaustavi vas semafor ili dođete do planiranog cilja. Kada se to desi više puta uzastopno dolazi do tačke zapušenosti koja se ne može otkloniti običnom softverskom regeneracijom. Softverska regeneracija u tom slučaju može da dovete do trajnog oštećenja filtera ili delova sistema za sagorevanje usled velike zapušenosti! Neredovno održavanje vozila tj. sistema za sagorevanje goriva, turbine, dizni, egr ventila dodatno skraćuju njihov radni vek. Najčešća praksa "zaobilaženja" ovog problema je njihovo uklanjanje, što nije preporučljivo iz više razloga.
ZAŠTO BI TREBALO ČISTITI PARTIKULARNI FILTER?
Cena novog je isuviše visoka, a njegovim skidanjem gubite svaku Euro normu i vozilo gubi na vrednosti. Zapušeni DPF filter smanjuje radne performanse motora i ograničava njegov rad na 2800 obrtaja. Rizikuje se ostećenje turbinu, egr ventila, dizne, karika, klipova i ostalih delova motora.
KAKO SU SE TI PROBLEMI REŠAVALI DO SADA I ZAŠTO TREBA DA NAS POZOVETE I ZAKAŽETE ČIŠĆENJE PARTIKULARNOG FILTERA NA VAŠEM VOZILU?
DPF – FAP filter imaju uglavnom svi turbo dizel motori EURO 4 standarda, što znači da skoro svi mlađi turbo dizeli od 2003-2004 poseduju ovaj filter. Proizvodjači automobila koji su medju prvima počeli da koriste ovaj filter od 2001. godine su Peugeot, Citroen i Fiat.
DPF ili eng: diesel particulate filter često pod nazivom FAP ili fra: filtre à particules je filter čestica čađi i nalazi se u sastavu izduvnog sistema automobila. Kod starijih dizelaša u kućištu se nalazi samo dpf filter, dok se kod novijih pre dpf filtera u kućištu često nalazi i katalizator koji ide posle turbine. Svrha ovog filtera je da smanji emisiju štetnih izduvnih gasova tako što čestice čađi zadržava u sebi kada se automobil vozi na kratkim relacijama.
Dpf filter se sastoji od keramičkog saća koje je napravljeno od silicijum karbida I metalnog kućista. Keramičko saće ima veliki broj paralelno smeštenih kanala koji su naizmenično zatvoreni. Zidovi filtera od silicijum karbida su porozni I oslojeni nosećom smešom za katalizator od aluminijum oksida i ceroksida. Preko tog nosećeg sloja je nanesen tanak film platine koja služi kao katalizator.
Pošto su kanali filtera naizmenično zatvoreni, a zidovi od silicijum karbida porozni kroz njih prolazi gas dok se čestice čadji I ostalih nečistoća zadržavaju.
Problemi vezani za DPF – FAP filter:
-Veći pad u performansama, ogrničava vožnju do 3000 obrtaja.
-Vozilo ulazi u Safe ili Limp mode i isključuje turbinu.
-Sijaju lampice upozorenja na instrument tabli (antipollution fault).
-Visoki troškovi zamene!
-Turbo, klipovi, dizne, egr ventil, karike i ostali delovi motora se lako mogu oštetiti!
Do skoro su postojala četiri načina da se reši ovaj problem:
1. Čišćenje dpf filtera kiselinom:
Ovaj metod ima najkraće dejstvo, a kiselinom se često oštećuje saće i zaštitni omotač. Posle tretiranja kiselinom u saću filtera se od karbona, sumpora i ostalih nečistoća stvara smesa nalik blatu koju je izuzetno teško isprati. Posle ispiranja u njemu se sadrži i velika količina vode koja se nakon startovanja motora pretvara u paru. U dzepovima filtera koji su zapušeni karbonskim naslagama i čadji se stvara veliki pritisak i dolazi do unutrašnjeg oštećenja filtera. Kiselina nagriza zaštitni termo omotač koji se nalazi izmedju saća i kućišta filtera. Time se rizikuje požar na automobilu jer se pri regeneraciji na samom autu na tom mestu stvaraju temperature od peko 500 stepeni.
2. Dijagnostikom pokrenuti regeneraciju u servisu:
Ima dejstvo od 2 do 3 hiljada km, ukoliko je zapušenost saća preko 70% i kraće. Nakon intervencije problem se vraća. Nije preporučljivo da se ovaj metod često primenjuje jer se povećava krtost saća, što kasnije dovodi i do trajnog oštećenja filtera.
3. Zamena novim filterom:
Rešava problem, međutim cena je od 800 do 1800 Eura pa se retko ko odlučuje za ovu soluciju.
4. Uklanjanje dpf filtera reprogramiranjem motornog računara i fizičkim uklanjanjem DPF-a sa izduvnog sistema:
Rizikujete da dodje do oštećenja na turbo punjaču, jer nema dpf-a koji mu daje podpritisak. Auto znatno uvećava potrošnju goriva na većem broju obrtaja i povećava se količina dima pri dodavanju gasa. Automobil gubi svaku Euro normu, upravljanje ovakvim vozilom zabranjeno je u EU, smanjuje mu se vrednost, posle uvodjenja zakona za Euro 3, 4 i 5 normu ovakvo vozilo nećete moći da registrujete, bićete prinuđeni da kupite drugi filter ili da platite registraciju koja ce biti znatno skuplja…
Najbolji način za rešavanje ovog problema je demontaža, detaljno masinsko ili kombinacija mašinskog i ultrazvučnog čišćenja partikularnog filtera uz upotrebu profesionalnog aditiva koji je predvidjen za to, čime se vraćaju pune performanse vašem vozilu. Ultrazvuk preko aditiva predvidjenog za čišćenje čadji i prenošenje ultrazvučnih vibracija koje razbijaju naslage čadji i omogućavaju da se nežno očisti svaki kanalić katalizatora i DPF filtera.Nakon toga se radi dijagnostički pregled vozila i otklanjanje grešaka na računaru ukoliko je vozilo kod nas. Dužina procesa čišćenja zavisi od stepena zaprljanosti filtera.
Osim opcije gde biste nam ostavili svoje vozilo do završetka procesa čišćenja za udaljenije klijente, auto servisere kao i fizička lica ostavili smo otvorenu opciju da nam brzom poštom pošalju skinut DPF filter gde bismo ga mi demontirali, očistili i pripremili za ugradnju, i vratili vam ga takodje brzom poštom.